Sunday, August 7, 2011

BERSEDIAKAH AKU DAN MEREKA?


Alhamdulillah,entri ke-2 petang ni ni.Lepas gian agaknya sebab dah lama tak update blog.Entri kali ni mungkin lebih banyak menyentuh apa yg saya dapat dari drama2 (CODE BLUE & TEAM MEDICAL DRAGON)
CODE BLUE 2 (EMERGENCY DEPARTMENT)
TEAM MEDICAL DRAGON

What is so SPECIAL about those drama?

1) Saya akan tengok setiap kali saya rasa malas nak study dan rasa down bila result kurang perform
2) Satu-satunya filem yg saya berani tengok hatta esok ada exam.
3) Setiap kali tengok saya akan jumpe apa yg saya nak,dan puas bile penguat semangat dah jumpa (but still ALLAH dan AL QURAN is more inspiring)

KONKLUSINYA,

Nampak macam org tengah serabut + confused tak?

MAMPUKAH AKU?
-Untuk mengapai cita2 ku untuk bergelar DR.ZAWANI @ ZAWANI SENSEI?
-Untuk memperolehi segala skill dan mempertaruhkanya nyawa manusia di tangan sendiri.
(the most scary things)
-Untuk berkorban masa cuti , keluarga , sahabat dan pengurusan masa untuk gerak kerja islam?
-Untuk menghadapi karenah manusia2 lain yg pelbagai ? ( i’m sort of lacking in communication skill)

Bait Muslim merupakan impian setiap muslim termasuklah diriku!

MAPUKAH MEREKA?
-mama,abah,angah,de,ateh,abg cik dan adik hamdi untuk kehilangan masa bersamaku disaat2 mereka amat memerlukan aku (sekarang pun dah sgt jarang balik)
-untuk ketidakhadiran di majlis2 penting keluarga (kenduri,tahlil,pertunangan adik2 dan sebagainya)
-untuk bakal anak2 ummi kerana terpaksa berkongsi ummi dengan semua pesakit2 ummi yg lain
-untuk bakal anak ummi yg terpaksa adapt pada jadual ummi yg padat
-untuk bakal2 anak ummi kerana xdapat nak meluangkan masa yg banyak untuk kalian
-untuk bakal suami yg terpaksa @ paksa rela untuk memahami kesibukan diri ini
-untuk bakal suami yg aku tidak dapat menjadi seperti suri rumah lain,sentiasa sedia menunggu abang balik dari kerja
-untuk bakal suami yg terpaksa melayan kerenah anak semasa kesibukkan ku di hospital kelak
IT IS A WHOLE LIFE WORK,ONCE YOU STEP IN THERE NO WAY  OF TURNING BACK!


YA,,semua itu masih belum pasti TAPI apa yg pasti saya sendiri akan berusaha kuat dan berazam ke arah itu.Cita2 ku bukan hanya mainan tapi INSYALLAH,bakal menjadi realiti untuk menjadi seorg doctor yg penuh dengan kemahiran.Bukan untk kemegahan tapi satu keperluan untuk menyelamatkan nyawa2 manusia2 yg lain.Dan yang paling penting menjadi DOKTOR HATI kepada pesakit kerana I’M A MUSLIM DOCTOR!! Dan juga pekerjaan ini juga banyak memerlukan hubungan yg rapat dengan ALLAH,kerana DIA lah yg maha menyembuhkan dan maha kuasa atas setiap keajaiban yg sering berlaku dalam dunia perubatan.Yang kadangkala xdapat dijelaskan secara sainstifik.
Doakan saya untuk berjaya menjadi DOKTOR MUSLIM TERBAIK!


Buat org2 tersayang,masa yg banyak bukanlah jaminan saya untuk kalian tapi masa yg berkualiti itu yg saya cuba usahakn,Moga ALLAH member petunjuk kepada diri ini untuk terus menjaga hubungan dengan ALLAH dan hubungan dengan manusia,AMEEN YA RABB.

Entri ni akan bersambung.Insyallah




4 comments:

  1. itulah realiti doktor.nmun xb'mkna ia mnjadi alasan utk kita jd doktor yg terbaik.doktor yg bkn skadar doktor tp doktor + abid + daie + isteri solehah + ummi mithali.by da way anje, i misz u so much <3

    ReplyDelete
  2. to akuhambaNya
    ni angah ye? ya ALLAH rindunya dekat angah..thanks utk peringatan,,doakan kita semua dapat jadi doktor muslim yg terbaik,,ameen ya rabb.

    ReplyDelete
  3. http://bilaakumenjadirealiti.blogspot.com/2011/09/medic.html
    enjoy reading this! :)

    ReplyDelete